یادگیری ++C به زبان ساده: از اولین خط کد تا ساخت پروژه‌های پیشرفته | جلسه ششم:چاپ کردن “Hello, World!
C++ Programming Language

یادگیری ++C به زبان ساده: از اولین خط کد تا ساخت پروژه‌های پیشرفته | جلسه ششم:چاپ کردن “Hello, World!

چاپ کردن “Hello, World!” اولین برنامه در زبان ++C است. در اینجا، این برنامه عبارت “Hello, World” را روی کنسول (صفحه خروجی) نمایش می‌دهد. برای شروع یادگیری زبان ++C، اولین قدم همین است که چیزی را روی صفحه نمایش چاپ کنیم.

برنامه ++C برای چاپ “Hello, World!” بیایید اولین برنامه ++C را ببینیم که عبارت “Hello, World!” را چاپ می‌کند .

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
// First C++ program
#include<iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Hello, World!";
return 0;
}
// First C++ program #include<iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello, World!"; return 0; }
// First C++ program 
#include<iostream>
using namespace std;

int main() {
  cout << "Hello, World!";
  return 0;
}

خروجی این برنامه عبارت “Hello, World!” را روی صفحه خروجی چاپ می‌کند. خروجی به صورت زیر خواهد بود

Hello, World!

اجزای برنامه ++C برای چاپ “Hello, World!” در اینجا تجزیه و تحلیل کد بالا و همه اجزایی که در کد استفاده شده است را مشاهده می‌کنید:

  1. بخش توضیحات (// اولین برنامه ++C)

    توضیحات برای مشخص کردن یک خط متنی استفاده می‌شوند که نباید هنگام کامپایل کد اجرا شود. کامپایلر این خط را نادیده می‌گیرد و به خط بعدی می‌رود. این بخش‌ها برای بهتر خوانده شدن و توضیح کد در قسمت توضیحات به کار می‌روند.

این یک توضیح است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
// First C++ program
// First C++ program
// First C++ program

۲. دستور پیش‌پردازنده (#include )

دستور #include در ++C به عنوان یک دستور پیش‌پردازنده شناخته می‌شود. این دستور برای وارد کردن فایل‌های هدر (Header Files) که شامل توابع و عناصر خاصی هستند، استفاده می‌شود. چندین دستور #include می‌توانند برای وارد کردن فایل‌های هدر مختلف در برنامه استفاده شوند. فایل هدر iostream، توابع و عملیات مربوط به جریان ورودی/خروجی (Input/Output Stream) را تعریف می‌کند.

دستوری که در برنامه استفاده شده به این صورت است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
#include <iostream>
#include <iostream>
#include <iostream>

۳. فضای نام (using namespace std;)

فضاهای نام (Namespace) برای متمایز کردن بلوک‌های کد که ممکن است نام روش‌های مشابهی داشته باشند استفاده می‌شوند. در این برنامه، دستور using namespace std; برای تعیین فضای نام استاندارد استفاده شده است تا کاربران بتوانند همه روش‌های استاندارد را در برنامه‌ها به راحتی به کار ببرند.

دستور کدی که در برنامه استفاده شده به این صورت است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
using namespace std;
using namespace std;
using namespace std;

۴. تابع (int main(){…})

main() تابع main() نقطه شروع پیش‌فرض هر برنامه ++C است. داشتن تابع main برای هر برنامه ++C الزامی است. منطق برنامه داخل بدنه تابع main نوشته می‌شود. بدنه تابع main داخل آکولادهای ({}) قرار می‌گیرد.

قسمت تابع main() به صورت زیر است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
int main() {
cout << "Hello, World!";
return 0;
}
int main() { cout << "Hello, World!"; return 0; }
int main() {
  cout << "Hello, World!";
  return 0;
}

۵. دستور چاپ (cout)

دستور چاپ یا خروجی در ++C با استفاده از cout و عملگر «<<» نوشته می‌شود. این دستور برای نمایش پارامترهای مشخص شده در عبارت روی صفحه استفاده می‌شود. همچنین می‌توان چندین عنصر را در یک بلوک cout به صورت همزمان چاپ کرد.

دستور چاپ به صورت زیر است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
cout << "Hello, World!";
cout << "Hello, World!";
cout << "Hello, World!";

۶. دستور بازگشت (return 0;)

دستور return که به آن دستور خروج نیز گفته می‌شود، برای خروج از تابع مربوطه استفاده می‌شود. عبارت “return 0” به‌طور پیش‌فرض برای خروج از تابع main استفاده می‌شود.

دستور بازگشتی که در برنامه استفاده شده به این صورت است

Plain text
Copy to clipboard
Open code in new window
EnlighterJS 3 Syntax Highlighter
return 0;
return 0;
return 0;

کامپایل و اجرای برنامه “Hello, World!” برنامه “Hello, World!” را می‌توان با استفاده از دکمه ویرایش و اجرا (Edit & Run) کامپایل کرد. همچنین می‌توانید وارد کامپایلر آنلاین ++C ما شوید، برنامه را بنویسید و آنجا کامپایل کنید.

PHP از دستورات echo و print برای نمایش خروجی در مرورگر یا کنسول PHP استفاده می‌کند. هر دو ساختارهای زبان...
شناسه‌ها در ++C نام‌های منحصربه‌فردی هستند که برای شناسایی متغیرها، توابع، کلاس‌ها، آرایه‌ها و سایر آیتم‌های تعریف‌شده توسط کاربر در...
++C
کلمات کلیدی در C++ کلمات رزرو شده‌ای هستند که برای کامپایلر معنا و مفهوم خاصی دارند. این کلمات نمی‌توانند برای...
++C
ثابت‌ها به مقادیر ثابتی اشاره دارند که برنامه نباید آن‌ها را تغییر دهد و به آن‌ها لیترال (Literal) گفته می‌شود. ثابت‌ها می‌توانند...
C++ Programming Language
توکن‌های C++ کوچک‌ترین واحدهای مستقل در یک برنامه هستند که توسط کامپایلر شناسایی و پردازش می‌شوند. این توکن‌ها با هم...
C++ Programming Language
حذف فضای نام (Namespace) شما می‌توانید به‌صورت صریح از پیشوند std:: برای اشیاء و توابع کتابخانه استاندارد استفاده کنید، به‌جای اینکه از...
C++ Programming Language
1

پشتیبانی واتساپ هوش فعال