یادگیری ++C به زبان ساده: از اولین خط کد تا ساخت پروژه‌های پیشرفته |جلسه یازدهم :C++ Identifiers | شناسه‌ها در زبان ++C
++C

یادگیری ++C به زبان ساده: از اولین خط کد تا ساخت پروژه‌های پیشرفته |جلسه یازدهم :C++ Identifiers | شناسه‌ها در زبان ++C

شناسه‌ها در ++C نام‌های منحصربه‌فردی هستند که برای شناسایی متغیرها، توابع، کلاس‌ها، آرایه‌ها و سایر آیتم‌های تعریف‌شده توسط کاربر در یک برنامه استفاده می‌شوند.

مثال‌هایی از شناسه‌ها در ++C عبارت‌اند از:

int number = 10;
string name = "John";در اینجا، number و name

شناسه‌هایی برای یک متغیر عدد صحیح و یک رشته هستند.

قوانین مربوط به شناسه‌ها

  • باید با یک حرف (حروف بزرگ “A-Z” یا حروف کوچک “a-z”) یا یک زیرخط (_) شروع شوند اما نمی‌توانند با یک عدد شروع شوند.
  • بعد از حرف اول، کاراکترهای بعدی می‌توانند شامل حروف، اعداد (0-9) یا زیرخط (_) باشند.
  • شناسه‌ها نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند (برای مثال myVar و myvar دو شناسه متفاوت‌اند).
  • نمی‌توانند از کلمات کلیدی (کلمات رزرو شده در ++C) باشند، مانند: int، bool، return و while و غیره.
  • باید در فضای نام (namespace) خود منحصربه‌فرد باشند.
  • از نام‌های معناداری استفاده کنید که هدف از استفاده از آن شناسه را بیان کند (مثلاً: totalCount، calculateArea).
  • در شیوه‌های رایج برنامه‌نویسی، معمولاً از سبک‌های camelCase یا snake_case برای خوانایی بیشتر استفاده می‌شود.
  • معمولاً محدودیت دقیقی در طول شناسه‌ها وجود ندارد، اما از نام‌های خیلی طولانی اجتناب کنید زیرا باعث می‌شود خواندن و درک کد دشوارتر شود.

انواع شناسه‌ها

در ادامه، مثال‌هایی از شناسه‌ها در موارد مختلف ارائه شده است:

  1. شناسه‌های متغیر

شناسه‌های متغیر، نام‌هایی هستند که به متغیرها در زبان‌های برنامه‌نویسی داده می‌شوند تا داده‌های ذخیره‌شده در آن‌ها قابل شناسایی باشند.

در اینجا چند مثال از شناسه‌های معتبر آورده شده است:

int age;              // 'age' is an identifier for an integer variable
double salary;   // 'salary' is an identifier for a double variable
char initial_alpha;  // 'initial_alpha' is an identifier for a character variable

۲. شناسه‌های ثابت (Constant Identifiers)

شناسه‌های ثابت، نام‌هایی هستند که به مقادیر ثابتی در برنامه‌نویسی اختصاص داده می‌شوند و نشان‌دهنده مقادیری هستند که در طول اجرای برنامه قابل تغییر نیستند.

در اینجا یک مثال ساده از یک شناسه معتبر برای ثابت آورده شده است:

const int MAX_SIZE = 100;  // 'MAX_SIZE' is an identifier for a constant


۳. شناسه‌های تابع (Function Identifiers)

شناسه‌های تابع، نام‌هایی هستند که به توابع در برنامه‌نویسی اختصاص داده می‌شوند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا بلوک‌های قابل استفاده مجدد از کد را تعریف و فراخوانی کنند.

برخی از شناسه‌های معتبر برای توابع عبارت‌اند از:

void calculateSum() {   // 'calculateSum' is an identifier for a function
   // function implementation
}
int getValue() {      // 'getValue' is another function identifier
   return 42;
}

۴. شناسه‌های کلاس (Class Identifiers)

 شناسه‌های کلاس، نام‌هایی هستند که به کلاس‌ها در برنامه‌نویسی شی‌ءگرا اختصاص داده می‌شوند. کلاس‌ها برای تعریف انواع داده جدیدی استفاده می‌شوند که ویژگی‌ها (attributes) و رفتارهای (behaviors) مرتبط با یک موجودیت خاص را در خود جای می‌دهند.

در اینجا یک مثال ساده از یک شناسه معتبر برای کلاس آورده شده است:

class Person {        // 'Person' is an identifier for a class
   public:
      int age;
      string name;
};

مثال‌هایی از شناسه‌های نامعتبر

در ادامه، چند نمونه از شناسه‌های نامعتبر آورده شده است:

  • 2ndValue (زیرا با عدد شروع شده است)
  • first-name (زیرا شامل خط تیره - است)
  • @username (زیرا با یک کاراکتر خاص شروع شده است)
  • my variable (زیرا شامل فاصله است)
  • float (زیرا یک کلمه کلیدی رزرو شده در ++C است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PHP از دستورات echo و print برای نمایش خروجی در مرورگر یا کنسول PHP استفاده می‌کند. هر دو ساختارهای زبان...
کلمات کلیدی در C++ کلمات رزرو شده‌ای هستند که برای کامپایلر معنا و مفهوم خاصی دارند. این کلمات نمی‌توانند برای...
++C
ثابت‌ها به مقادیر ثابتی اشاره دارند که برنامه نباید آن‌ها را تغییر دهد و به آن‌ها لیترال (Literal) گفته می‌شود. ثابت‌ها می‌توانند...
C++ Programming Language
توکن‌های C++ کوچک‌ترین واحدهای مستقل در یک برنامه هستند که توسط کامپایلر شناسایی و پردازش می‌شوند. این توکن‌ها با هم...
C++ Programming Language
حذف فضای نام (Namespace) شما می‌توانید به‌صورت صریح از پیشوند std:: برای اشیاء و توابع کتابخانه استاندارد استفاده کنید، به‌جای اینکه از...
C++ Programming Language
چاپ کردن “Hello, World!” اولین برنامه در زبان ++C است. در اینجا، این برنامه عبارت “Hello, World” را روی کنسول...
C++ Programming Language