اقتصاد ۱۰۰ – بازار خودرو ایران در آغاز هفته جدید، بار دیگر با جهش قیمتی چشمگیر مواجه شد. بررسیهای میدانی نشان میدهد قیمت بسیاری از خودروهای داخلی با رشد چند ده میلیون تومانی همراه بوده و بعضی مدلها به رکوردهای قیمتی تازهای دست یافتهاند. از خودروهای اقتصادی مانند پراید و اطلس گرفته تا خودروهای نیمهلوکس همچون تارا، دنا، شاهین و ریرا، تقریباً هیچ بخشی از بازار از این موج گرانی در امان نمانده است.در بین خودروهای اقتصادی، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته رشد محسوسی داشته است. اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، حالا ۵۹۵ میلیون تومان قیمتگذاری میشود. این ارقام نشان میدهد که حتی خودروهای پایینرده نیز از موج افزایش قیمتها عقب نماندهاند.
خانواده پژو؛ از تنوع بالا تا قیمتهای میلیاردی
در سبد محصولات پژو، ۲۰۷ دندهای TU5 مدل ۱۴۰۴ به قیمت ۸۲۵ میلیون تومان رسیده است. نسخه پانوراما دندهای این خودرو با اندکی کاهش، ۸۹۵ میلیون تومان معامله میشود، اما نسخه اتوماتیک TU5P پانوراما مدل ۱۴۰۴ با افزایش قیمت، حالا یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین پژو ۲۰۷ TU3 نیز با قیمت ۷۴۰ میلیون تومان در بازار حضور دارد.در سری پژو پارس نیز، دو مدل ELX-XU7P و XU7P به ترتیب با قیمتهای ۸۲۰ و ۸۴۰ میلیون تومان خرید و فروش شدند. این قیمتها نشاندهنده محبوبیت پایدار سری پارس در میان خریداران میانرده است.
تارا؛ پلهپله تا مرز میلیاردی
خودروهای تارا در این هفته افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کردهاند. مدل اتوماتیک V4 LX سال ۱۴۰۴ با رشد ۱۰ میلیون تومانی به رقم یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسیده و مدل اتوماتیک V2 سال ۱۴۰۳ نیز با جهش ۲۵ میلیونی، به قیمت یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان معامله میشود. نسخه دندهای V1 هم با ۱۵ میلیون افزایش، ۸۹۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. رشد سریع قیمت این خودروها، احتمال خروج آنها از سبد مصرفی طبقه متوسط را تقویت کرده است.دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک مدل ۱۴۰۴ با قیمت چشمگیر یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان در صدر جدول گرانیها ایستاده است. مدل مشابه سال ۱۴۰۳ هم با قیمتی معادل یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به فروش رفته است. با وجود کاهش قدرت خرید، این خودرو همچنان یکی از گزینههای پرتقاضا در بازار نیمهلوکس محسوب میشود.ریرا؛ ورود رسمی به باشگاه میلیاردیهاخودرو ریرا با موتور ۱.۷ لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک، در مدل ۱۴۰۴ با قیمت سنگین یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان وارد لیست خودروهای میلیاردی شد. قیمت این کراساوور داخلی بهوضوح فاصله قابلتوجهی با سطح توان مالی خریداران متوسط جامعه دارد.
سمند و سورن؛ ثبات نسبی در میانردهها
در میان خودروهای سری سمند، مدل سورن پلاس EF7 دوگانهسوز سال ۱۴۰۴ با قیمت ۹۰۵ میلیون تومان معامله شده و نسخه بنزینی آن نیز به ۸۸۵ میلیون تومان رسیده که نشاندهنده افزایش ۱۰ میلیون تومانی است. در مقابل، سهند S دندهای مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، به رقم ۵۸۵ میلیون تومان برگشته و به نوعی توازن نسبی در برخی بخشهای بازار ایجاد کرده است.شاهین G اتوماتیک CVT مدل ۱۴۰۴ با رشد ۲۰ میلیون تومانی، به مرز یک میلیارد تومان رسیده و جای خود را در رده خودروهای میلیاردی باز کرده است. در عین حال، کوییک دندهای مدل ۱۴۰۴ نیز با ۵ میلیون تومان افزایش، حالا ۵۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. این ارقام نشان میدهد حتی در بازه خودروهای اقتصادیتر نیز بازار در حال عبور از محدودههای قیمتی جدیدی است.بررسی کلی بازار خودرو در روزهای ابتدایی این هفته نشان میدهد که نهتنها هیچ نشانهای از ثبات یا کاهش قیمت وجود ندارد، بلکه با تداوم روند افزایشی، خودروهایی که زمانی در دسترس طبقه متوسط بودند نیز حالا به قلمرو کالاهای لوکس و غیرقابلدسترس نزدیک شدهاند. تحلیلگران معتقدند اگر سیاستگذاری مشخص و ساختار واردات خودرو اصلاح نشود، بازار خودرو همچنان در مسیر صعود افسارگسیخته باقی خواهد ماند.
منبع : شهر خبر